500 Welkom in de Vlasserij

Welkom in de vlasserij-expositie van het Nationaal Vlasserij-Suikermuseum.

Vlas, Linum in het Latijn, behoort samen met hennep en sommige granen tot onze oudste cultuurgewassen.

Vlas werd duizenden jaren geleden al gebruikt, in de voeding, als medicijn en voor het vervaardigen van linnen. Vanaf 1700 werd op de kleigrond  in de wijde omgeving van dit museum al vlas verbouwd.

Er zijn twee soorten vlas, olievlas en vezelvlas.

Het olievlas wordt verbouwd voor het zaad, waaruit lijnolie wordt geperst. De stengel van dit olievlas levert een ruwe vezel op die verwerkt kan worden tot grove garens,  papier en isolatiemateriaal.

In deze omgeving werd vooral het vezelvlas geteeld, deze vlassoort levert een hoge kwaliteit vezel waarvan vlaslinnen werd gemaakt, de grondstof voor textielvezel voor kleding, meubelstoffen en wandbekleding.

U kunt nu verdergaan met nummer 505 “Vlasteelt”.

De QR code voor deze pagina is QR_Code_500-welkom-in-de-vlasserij.png